Norrländsk rasism och samernas ursprung av Lars-Nila Lasko

2589-Dukke

Hängd same

 

Vem kom först till Sameland?

På 1600-talet kom de första skrifterna ut med teorier om samernas ursprung. Nu år 2016 är samernas ursprung en omdiskuterad fråga. Inte minst på insändarsidor i norr.

asa

Åsele på samiska övertejpat

 

I Norrlandspressen har samernas ursprung blivit en het fråga

Samernas ursprung har under 2000-talet blivit en het fråga på Norrlandspressens insändarsidor. Regelbundet finns insändare som ifrågasätter att samerna var först i Sameland, samernas ursprung och när de invandrat till ”Sverige”. Tämligen ofta har insändarna dessutom ett rasistiskt innehåll. Insändarna bygger huvudsakligen på antaganden och tyckanden om samerna är ett ”Urfolk”?

Augusti 2010 585

Vägskylt med samiska namn

 

Samerna som urfolk

Nu ska det sägas att ordet urfolk i folkrätten har ingenting med varifrån urfolken kommer, deras ursprung eller vem som kom först! Dock har det nya folkrättsligt begrepp ”urfolk”  startat diskussionen om samernas ursprung.

Urfolk” är ett folkrättsligt juridiskt begrepp och innebär i huvudsak att en folkgrupp funnits inom en nationalstat före nationalstatens riksgränser drogs upp. De som vill ifrågasätta samerna som urfolk måste således ifrågasätta om det fanns samer före Sveriges äldsta landsgräns år 1752. Tro det eller ej? Men, det finns de som gör det! Bara öppna Norrlandspressens insändarsidor och man förvånas regelbundet. Fråga är om inte utbildningssystemet och skolor misslyckats i utbildning om samerna? Fråga om inte informationen om samerna är för begränsad? Eller är det så att kunskap är fel sätt att bemöta okunskap?

FN:s mer exakta definition av urfolk är de folk som:

  • har en historisk kontinuitet med samhällen i det territorium som senare invaderades eller koloniserades av andra,
  • anser sig själva skilda från den allmänna befolkningen som nu lever i detta territorium, och
  • strävar efter att bevara, utveckla och överföra sitt traditionella territorium och sin etniska identitet till framtida generationer.

Nu ska det nämnas att FNs rapportör för urfolk, José Martínez Cobo, i sina slutrapporter till FN 1981 (30 July 1981E/CN.4/Sub.2/476), 1982 (10 August 1982E/CN.4/Sub.2/1982/2 ) och 1983 (5 August 1983E/CN.4/Sub.2/1983/21) använder sig av flera definitioner av urfolk. Den ovannämnda är den mest accepterade definitionen för urfolk. Tillägas ska att det engelska orden ”Indigenous People” i ILO konvention 169 och FN Deklarationen av urfolk av svenska UD till en början översattes med ordet ”Urbefolkning”. Något som ökade begreppsförvirringen. UD ändrade sig senare och använder numera ordet Urfolk.

DSC_0003

Malå på samiska övertejpat

 

Samerna som nationell minoritet

Inte heller Europarådets konvention om nationella minoriteter har något med minoriteters ursprung att göra. Nationella minoriteter i Sverige är, enligt riksdagsbeslut, de folkgrupper som fanns i Sverige före andra världskriget. De som vill ifrågasätta samerna som nationell minoritet måste således ifrågasätta om det fanns samer före andra världskriget, dvs före 1940-talet!

 

Bloggfråga – Kan okunskap mötas med kunskap?

På den här bloggen skall jag försöka möta okunskap om samernas historia med kunskap. Eller går det inte att möta okunskap med kunskap?

 

Lars-Nila Lasko

Här kan du läsa mer om Lars-Nila Lasko 

Historieblogg av Lars-Nila Lasko

Chefsblogg av Lars-Nila Lasko

Guhkkin davvin Dávggáid vuolde sabmá suolggai Sámieanan

Spara

Spara

Annonser

En reaktion på ”Norrländsk rasism och samernas ursprung av Lars-Nila Lasko

  1. Hej Lars-Nila!

    Bedrövligt att se åseleskylten med den samiska texten övertejpad. På din avslutande fråga om det går att möte okunskap med kunskap, svarar jag ja, men tejpningen beror nog på annat än okunskap. Och kunskap ensamt kan inte påverka om dessutom känslor och behov ligger med. Om bara kunskap räcker skulle ingen människa röka.

    Men din utredning av begreppet urfolk är klargörande och bra. Jag vet inte vilken debatt som förs i norrlandspressen (Själv bor jag nu i Västerås.) men tror att vissa säkert kan ha nytta av att förstå begreppet bättre och att det kan leda till att vissa taggar ner. För mig hade ungefär din förklaring av begreppet urfolk betydelse på 90-talet då uttrycket började användas. Förklaringen fick mig att godta begreppet. Ordet i sig ger associationer som gör att man kan regera. Jag mins att jag själv reagerade när jag hörde ”samerna är Sveriges urfolk/ urbefolkning”. Undrar om inte ursprungsbefolkning också har använts. Vadå, urfolk? tänkte jag. 1. Ska det i dag ha betydelse vilka som kom hit efter istiden? 2. När staten Sverige bröt sig ur Kalmarunionen fanns samer, och ”svenskar” (svensk- och finsktalande) alla inom gränserna. Är då någon grupp ursprunglig? Jag gissar att tidningsdebatten handlar om liknande frågor. Med definitionen att urfolk är en folkgrupp där en annan folkgrupp nu dominerar, slipper man sådana frågor och diskussioner. Det blir tydligt att samerna är ett ”urfolk”.

    Som sagt bra förklarat. Jag önskar dig Guds välsignelse detta nya år!
    Mårten Lundgren

    Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s