Kritik mot Götecismen och Olof Rudbeck d.ä. verk Atlantica, samt samernas ursprung av Lars-Nila Lasko

Atlantica – Ett historiskt storverk

Atlantica

Olof Rudbeck d.ä. blev den för tiden ledande historiker i Sverige och utgav flera historiska skrifter. Det största verket han arbetade med var Atlantica eller dess formella titel ”Atland eller Manheim dedan Japhetz afkomne slechter ut till hela werlden utgångne äro”. Utgivning av första bandet av verket skedde år 1677. Därefter utgavs andra och tredje bandet fram till 1702. Det fjärde och sista bandet han Olof Rudbeck d.ä. aldrig utge.

Hans namn har blivit förknippat med hans förhärligande och överdrivet fantasifulla skildring av Sveriges storhet i verket Atlantica som gjorde Sverige till gudarnas boning och alla större folkslags ursprung. Denna historierevisionism, som kallas göticism, var Rudbeck en av de främsta förkämparna för och han var en av dem som drev det längst.

Olof Rydbeck da

Kritik mot Atlantica

Olof Rudbeck d.ä. levnadstid fanns ingen egentlig kritik inom Sverige mot hans verk Atlantica och teorier om folkens ursprung.

I stället kom många betydelsefulla historiska verk under 1700-talet att låna argument ur Olof Rudbeck d.ä. Atlantica.

Kritiska röster höjdes däremot från internationellt håll redan när verket skrevs.

Italienaren Lorenzo Magolotti som 1674 besökte Uppsala skrev:

Han (Rudbeck) håller på med en bok, som han skrivit på svenska och redan fullbordat på detta språk, men som han nu översätter till latin. Man säger mig, att han i denna bok vill tydligt ådagalägga, att Skandinavien varit det först bebyggda land, sedan Noaks söner delade jorden sinsemellan, och att alla andra nationer utgått härifrån. Han låter gallerna eller fransmännen komma från ett ställe mitt i Lappland, där han funnit en flod som heter Gallus, och han påstår, att den Saliska lagen blivit stiftad i Uppsala eller vid Salberg, emedan dessa orter ligga vid floden Sala.

Han påstår sig också kunna klarligen bevisa, att Janustemplet i Rom blivit byggt med det gamla templet i Uppsala som förebild, och att det i hela världen ick funnits två tempel, som likna varandra så mycket som dessa. Han finner också i det gotiska eller rättare svenska språket förklaringen till alla grekiska guders namn, något som Plato, efter vad han själv erkänner, icke kunna finna i sitt eget grekiska språk. Slutligen påstår han, att Odyssevs, Eneas, Argonavternas resor utförts i Östersjön, och han låter den cumanska sibyllan ha sitt tillhåll vid Bottniska viken samt förlägger Herkules stoder till Öresund. Om denna bok kan göra lycka, hänvisar jag till den blinda vördnaden för en så högt ansedd och lärd man. Men jag kan dock icke underlåta att göra den anmärkningen, att svenskarna äro i högsta grad lättrogna, kanske ändå mera än tyskarna.

Fransmannen Jean-Francois Regnard gjorde en resa till Sameland år 1681 och på vägen besökte Uppsala och Rudbeck d.äl. Regnard berättar ”Han ansträngde sig, att övertyga oss om att Herkules stoder hade befunnit sig i hans land och en massa andra saker, som ni få tro, om ni vill.

Att det inte fanns någon egentlig kritik inom Sverige mot Atlantica under Olof Rudbeck d.ä. levnadstid beror på flera faktorer. Verket stöddes officiellt av svenska staten och passade in i dåtidens stormakt Sverige. Till saken hör att Atlantica blev en del av den nationalistiska tradition och nationalistiska strömningar som utvecklades under stormaktstiden.

Kritiken mot Rudbecks verk Atlantica var blygsam under hans levnadstid. Men under tidernas lopp höjdes kritiken. En av de första svenska kritikerna var Olof von Dalin som ironiskt la följande bevis i Olof Rudbecks  mun;

Själva Adams namn är ren svenska: Adam var ju skapad av jord, av stoft. Det är ju Av damm (damm = stoft). När man från Avdam tar bort V, så blir det Adam.

Eva är också ren svenska. När mannen vaknade […] och fick se sin skönhet utan så mycket som en solfjäder, är det naturligt att han förundrade sig och sade: He! Vad? Och av de två orden blir ju strax: Heva

 

Götecism från 1600 – 2000 talet

Idéerna i Atlantica kan tyckas befängda i dag och utan någon som helst verklighetsförankring. Under slutet av 1600-talet växte en särskild nationalism ”Götecism” allt starkare i Sverige. Den nationella strömningen Götecism hade tidigare påbörjats av bland annat Johannes Magnus ”Alla göta- och sveakonungars historia” och Johannes Bureus teori om hyperboréerna. Verket Atlantica blev med andra ord en fortsättning av denna nationella strömningsinriktning. En nationell strömning som fortsatt över tid i olika former. Exempelvis bildades den 19:e september 1934 det nationalistiska och pronazistiska Samfundet Manhem som uppkallats efter Atlanticas egentliga namn och med förebilder i Götecism.

 

Götecism lever bland oss i dag

Götecism har fortfarande anhängare i dag på nationalistiska svenska hemsidor på internet.

 

Bloggfråga

Är götecism farlig eller helt ofarlig?

 

Lars-Nila Lasko

Här kan du läsa mer om Lars-Nila Lasko 

Historieblogg av Lars-Nila Lasko

Arbetsmarknadspolitisk blogg av Lars-Nila Lasko

Chefsblogg av Lars-Nila Lasko

Guhkkin davvin Dávggáid vuolde sabmá suolggai Sámieanan

Spara

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s