Antalet samer av professor Henning Johansson

Lars-Nila Lasko - Samisk historieblogg
Samisk historieblogg

Jag ser att mina mer än 40 år gamla undersökningar tas upp till diskussion på Samiska Historiebloggen. Det säger kanske något om hur lite det egentligen har hänt sedan dess! Man kan ju fråga sig varför? En bland andra förklaringar är att det faktiskt inte var så enkelt att göra ens sådana undersökningar som jag gjorde för 42 år sedan! Då fanns materialet inte digitalt som idag utan allting fick gallras ”för hand”.

Utgångspunkten då var att den totala samiska befolkningen var 10 000 personer och att den renskötande befolkningen minskade mycket snabbt. Sådana siffror omnämndes i alla offentliga sammanhang i början av 1970-talet. Det jag visade i undersökningarna för sameutredningen var att dessa siffror helt enkelt inte stämde även om man utgick från den renskötande befolkningen och räknade bakåt och framåt! Så här i efterhand kan jag konstatera att efter mina undersökningar har jag inte sett de tidigare siffrorna i något offentligt sammanhang. Det byttes ut mot mina siffror! Dessutom blev det en debatt om hur stor befolkningsgruppen i verkligheten kan tänkas vara.

Det är helt riktigt som Lars-Nila Lasko skriver att mina undersökningar INTE skall jämföras med en folkräkning utan var uppskattningar utifrån vissa mycket klart angivna förutsättningar.

Intressant i sammanhanget är emellertid att jag i min avhandling som kom 1977 och handlade om samernas skolfrågor hade ett avsnitt om just befolkningsgruppens storlek. Där resonerade jag om hur stor folkgruppen skulle kunna vara om man i stället utgick från människors språkkunskaper eller var man själv placerade sina samhörighetskänslor. Även det handlade dock enbart om uppskattningar men fördubblade de tidigare använda siffrorna. Där visade jag också på att ett möjligt sätt att göra en annan typ av undersökning vore, och nu citerar jag mig själv: ”att i det äldsta kyrkliga materialet avgränsa en samisk befolkning och följa dess befolkningsmässiga utveckling till dagsläget”. Det är egentligen det som Lars-Nila Lasko också nu antyder som en framkomlig väg nä han skriver att släktforskning vore ett alternativ att använda i sammanhanget. Sådant kan vi naturligtvis fortsätta att skriva om, men frågan kvarstår varför detta inte har kunnat komma igång trots att det i är 42 år sedan jag framförde möjligheten i skrift? NU skulle det till och med vara förhållandevis enkelt att göra sådana undersökningar när det står en dator i stort sett på vart och vartannat bord i landet.

Många hälsningar till alla som läser detta,

Henning Johansson

Kommentera

